ANALISIS EKSPRESI ANAK USIA 3 TAHUN DALAM MENGUNGKAPKAN EMOSI

ANALISIS EKSPRESI ANAK USIA 3 TAHUN DALAM MENGUNGKAPKAN EMOSI

  • Destri Yanti Rahmadani Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas Rokania
  • Rita Arianti Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas Rokania

Abstract

This study  aims to describe eight types of emotions in children based on Goleman’s theory : anger, sadness, fear, enjoyment, love, surprise, shame. The research employs a qualitative approach with a descriptive method. Data were collected through voice recodings of the child’s verbal expressions and analyzed comprehensively. The findings indicate that the child’s verbal expressions are influenced by specific situations, social interactions, parenting styles and the surrounding  environment. The child expresses emotions through speech patterns such as tone, intonation, and word repetition. Fear was identified as the most frequently expressed emotion, while enjoyment was the least expressed. This study highlights the crucial role of parents and caregivers in helping children manage their emotions through emotional support and a conducive environment. By understanding how children express their emotions, parents can more effectively guide them in managing their feelings positively, ultimately fostering emotional development within diverse cultural contexts.

References

Abubakar, F, G. (2021). Ekspresi verbal dan non-verbal dalam mengungkapkan ketakutan dan kemarahan dalam film ready or not oleh bettinelli – olpin, tyler gillet (analisis psikolinguistik). Jurnal Skripsi, 4, 1–16.
Azmiati, E., N. (2021). Pengungkapan Emosi Kekecewaan Pada Anak Usia 1-3 Tahun: Sebuah Kajian Psikolinguistik. Jurnal Suar Betang, 16(1), 13–21.
Dharmowijono, W. W., & Suparwa, I. N. (2009). Psikolinguistik: Teori Kemampuan Berbahasa dan Pemerolehan Bahasa Anak. Udayana University Press: Bali.
Febrianti, Y., & Ningsih, R, A. (2022). Deiksis Persona, Tempat, Dan Waktu Dalam Novel Derap-derap Tasbih Karya Hadi S. Khuli. Journal of Literature Rokania, 1(1), 67–77.
Hamzah, A., & Santoso, A. (1996). Kamus pintar bahasa Indonesia. Surabaya: Fajar Mulya.
Hude, M. D. (2006). Emosi: Penjelalajahan Religio Psikologis. Erlangga.
Julianto, I, R. (2022). Pola Pikir Terhadap Ungkapan Emosi Anak Sebagai Bentuk Pengekspresian Bahasa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 8(2), 61–68. https://doi.org/10.52166/pentas.v8i2.3344
Khairani, P.,& Arianti, R. (2024). Penguasaan Pengucapan Kosa Kata Bahasa Indonesia pada TK Raja Paroro melalui Media Flashcard. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8, 10843–10848.
Khoiriah, U.& Arianti, R. (2024). Campur Kode dalam Novel Muhasabah Cinta Karya Dini Fitria. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 4235–4244. https://doi.org/10.56313/jlr.v1i1.135
Khosibah, S, A., D. (2018). Bahasa Reseptif Anak Usia 3-6 Tahun di Iindoonesia (pp. 36–42).
Khosibah, S, A., D. (2021). Bahasa Reseptif Anak Usia 3-6 Tahun di Indonesia. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1860–1869. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.1015
Khotami, H, A. (2020). Ungkapan Emosi Pada Anak Usia 1 Tahun 6 Bulan Dalam Kajian Psikolinguistik. Jurnal Caraka, 7(1), 119–129. https://doi.org/10.30738/caraka.v7i1.8896
Mufidah, I, N,. &Antono, N. (2019). Gangguan Berbahasa Tokoh Abang Dalam Film Rectoverso “Malaikat Juga Tahu” (Kajian Psikolinguistik). Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 4(2), 71–76. https://doi.org/10.21107/metalingua.v4i2.6133
Muqorrobin, & F. (2010). Analisis Data Kualitatif. In Metodelogi Penelitian.
Ningtias, T, M. (2022). Fenomena Psikologi Sebagai Wujud Ekspresi Emosi (Kajian Psikolinguistik). Jurnal Skripsi Mahasiswa, 10(1), 1–14. http://eprints.undip.ac.id/84768/%0Ahttp://eprints.undip.ac.id/84768/1/Artikel_2-Meinar_Trifidya_(Fenomena_Psikologi).pdf
Nurasia, N. (2017). Hubungan Psikolinguistik Dalam Pemerolehan Dan Pembelajaran Bahasa. Retorika: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarnnya, 10(1), 1–71. https://core.ac.uk/download/pdf/304749475.pdf
Nurfauziah, Najibah, Putra, K, A, D. (2023). Ekspresi Kekecewaan pada Anak Usia 2 Tahun : Kajian Psikolinguistik Pendahuluan. Jurnal Sinestesia, 13(1), 701–709.
Oktaviani, E, R., & N. (2021). Prinsip-prinsip Pembelajaran Bahasa Indonesia SD/MI. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(1), 1–9.
Susanti, R. (2021). Kajian Psikolinguistik, Sri Suharti, S.Hum, M.Pd. Wakhibah Dwi Khusnah, M.Pd. Dr. Sri Ningsih, S.S., M.Hum. Jamaluddin Shiddiq, M.Pd. Nanda Saputra, M.Pd. Dr. Heri Kuswoyo, S.S., M.Hum. Novita Maulidya Jalal, M.Psi., Psikolog. Putri Wulan Dhari, M.Pd. Dr. In Kajian Psikolinguistik.
Sugiono, P. D. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Published
2025-03-11
How to Cite
RAHMADANI, Destri Yanti; ARIANTI, Rita. ANALISIS EKSPRESI ANAK USIA 3 TAHUN DALAM MENGUNGKAPKAN EMOSI. Jurnal Ilmu Pendidikan Ahlussunnah, [S.l.], v. 8, n. 1, p. 34 - 45, mar. 2025. ISSN 2620-8458. Available at: <https://www.ojs.stkip-ahlussunnah.ac.id/index.php/jipa/article/view/341>. Date accessed: 20 sep. 2025.